Market Explorer rahoitus 

Kenelle? 

  • Market Explorer -rahoitus on tarkoitettu yli 5-vuotiaille pk- ja midcap-yrityksille, joilla on oma, vähintään idea- tai pilotointivaiheessa oleva tuote, palvelu tai liiketoimintamalli.  
  • Ratkaisulla on oltava uskottava kilpailuetu kansainvälisillä markkinoilla.  
  • Market Explorer -rahoituksella voi hankkia tietoa yrityksellesi uudesta kansainvälisestä markkinasta. 

Avustuksen tiedot, maksaminen ja rahoitus 

  • Market Explorer -rahoitus on ostettujen asiantuntijapalveluiden ja yrityksen omien kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijoiden kustannuksiin tarkoitettu tuki. 
  • Projektille työskentelevät henkilöt voivat olla yrityksen vanhoja työntekijöitä tai projektia varten palkattavia henkilöitä.  
  • Sen lisäksi hyväksytään muita kustannuksia korkeintaan 20 prosenttia ostopalvelujen ja rahapalkkojen summasta. 
  • Market Explorer -rahoituksen määrä on 5000–40 000 euroa ja se kattaa 50 prosenttia projektin kustannuksista (kokonaisbudjetin ollessa 10 000–80 000 euroa) 
  • Market Explorer -rahoitusta ei makseta ennakkoon.  
  • Projektin maksimikestoaika on yksi vuosi.  
  • Yritys tai konserni voi saada Market Explorer -rahoituksen useita kertoja. Rahoitusta myönnettäessä huomioidaan, ovatko edelliset Market Explorer -projektit johtaneet kansainväliseen liiketoimintaan. 

Vaatimukset 

  • Vähintään 2 henkilön sitoutunut Suomessa työskentelevä tiimi 
  • Yrityksen oma, vähintään idea- tai pilotointivaiheessa oleva tuote, palvelu tai liiketoimintamalli.  
  • Ratkaisulla on oltava uskottava kilpailuetu kansainvälisillä markkinoilla. 
  • Projektissa selvitettävä markkina-alue tai asiakassegmentti on yritykselle uusi, eikä sitä ole tutkittu aikaisemmissa projekteissa. 
  • Yhden henkilön yrityksiä ei rahoiteta 
  • Minimitiimi voi koostua esimerkiksi yhdestä 100 % henkilöstä ja kahdesta 50 % henkilöstä Suomessa. 

Mihin rahoitusta voi käyttää 

  • Kansainvälistymissuunnitelman ja -strategian laatiminen sekä viennin asiakasprosessien kehittäminen 
  • Tuotteen kilpailuedun ja arvolupauksen validointi kohdemarkkinoilla 
  • Liiketoimintamahdollisuuksien selvitys 
  • Esikonseptointi 
  • Olemassa olevan tuotteen markkinakartoitus uudessa markkinassa 
  • Lokalisointitarpeiden selvitys 
  • Koemarkkinointi markkinakartoitusta varten tarvittavan tiedon keräämiseksi 
  • Koemarkkinointiin liittyvät ostopalvelutvoidaan hyväksyä projektin kustannuksiksi edellyttäen, että koemarkkinointi on selkeästi rajattu 
  • Koemarkkinointia sisältävään projektiin on aina sisällytettävä lisäarvoa tuottavan asiantuntijapalvelun osto. 
  • Markkina-analyysit, kilpailutilanteen selvitys 
  • Myyntikanavien ja kumppanien kartoitus ja analysointi sekä vientitoiminnan pääaktiviteettien ja johtamisprosessien kehittäminen. 
  • Laki- ja standardivaatimusten selvitys sekä kv-tuotesuojaukseen liittyvät selvitykset olemassa oleville tuotteille. 
  • Tuotekehitys, joka on välttämätöntä asiakaspalautteen hankkimisessa tarvittavan ratkaisun aikaan saamiseksi. 

Palveluntarjoajan sopivuus 

  • Hakemusvaiheessa sinulla pitää olla alustavasti tiedossa, miltä palveluntarjoajalta yrityksesi aikoo hankkia asiantuntijapalveluita. 
  • Voit vaihtaa palveluntarjoajaa projektin aikana, jos se on tavoitteen saavuttamisen kannalta aiheellista. 
  • Et voi hankkia Market Explorer -rahoituksella palveluja toimijalta, johon sinun yritykselläsi on intressiyhteys esimerkiksi omistuksen, hallituksen jäsenyyden tai perhesiteiden kautta. Ostetut palvelut saman konsernin sisältä hyväksytään laskutuksen mukaisina. 

Omarahoituksen tiedot: 

  • Market Explorer -rahoitus maksetaan yritykselle jälkikäteen, raportoitujen toteutuneiden kustannusten perusteella. 
  • Yrityksellä täytyy olla riittävä oma rahoitus projektin toteuttamiseksi. Riittävä rahoitus tarkoittaa, että yritys pystyy kustantamaan koko projektin itse ennen kuin se saa Business Finlandin maksamaa avustusta. 

Rahoituksen hakeminen 

Hakemus liitteineen lähetetään asiointipalvelun kautta. Hakemuksen käsittelyä voi seurata asiointipalvelusta.