Nopef, tukea uusille markkinoille siirtymiseen
- Rahoituksen laatu: Tuki
- Rahoituksen kohde: liiketoiminta EU:n ulkopuolella
- Tarkemmin: Koroton laina, joka muutetaan tueksi
- Tukiprosentti: 50%, liiketoiminnan käynnistyessä 100%
- Kenelle: PK-yrityksille
- Rahoituksen maksimimäärä: 50 000€
- Lisätietoja: https://nopef.com/financing/
Nopef
The Nordic Project Fund tukee pohjoismaisten pk-yritysten kansainvälistä kilpailukykyä tarjoamalla tukea pohjoismaisten ympäristö- ja kestävän kehityksen ratkaisujen demonstraatiohankkeisiin, laajentumiseen ja kasvuun maailmanmarkkinoilla. NOPEF on 2024 yhdistynyt NEFCO:n kanssa.
Rahoitusta myönnetään esitutkimuksiin, joiden tavoitteena on liiketoiminnan perustaminen, investoinnit tai demonstraatio- tai pilottihankkeiden toteuttaminen EU- ja Efta-maiden ulkopuolella.
Hankkeella on oltava myönteisiä ympäristö- ja ilmastovaikutuksia, esim. raaka-aineita ja vettä säästävät teknologiat ja tuotteet, sivu- ja jätevirtojen uudelleenkäyttö, kierrätys ja jätehuolto. Lisäksi tuettavien hankkeiden on oltava Pohjoismaiden kannalta kiinnostavia ja lisäarvoa tarjoavia sekä edistettävä yritysten ja sidosryhmien välistä pohjoismaista yhteistyötä.
Rahoitusta myönnetään toteutettavuustutkimukseen. Raha myönnetään korottomana lainana, maksimissaan 50 000€. Projektin valmistuttua 50% lainasta muutetaan tueksi. Mikäli projekti johtaa liiketoiminnan perustamiseen tai sijoitukseen kohdemaassa, muutetaan laina kokonaisuudessaan tueksi.
Kriteerit yritykselle
- Pk-yritys
- Yritys on rekisteröity pohjoismaihin ja ollut toiminnassa vähintään vuoden
- Olemassa olema liiketoiminta kaupallistetuilla tuotteilla tai palveluilla
- Edellytykset kansainvälistymiselle: osaaminen ja taloudellinen pohja
Kriteerit Nopefin rahoittamille hankkeille:
- Suuntautuu kansainvälisen liiketoiminnan aloittamiseen tai investointiin tai kaupallisen mittakaavan malli- tai pilottihankkeen toteuttamiseen
- Hankkeen kohdemaa on EU- ja EFTA-alueen ulkopuolella
- Selkeästi määritellyt kaupalliset tavoitteet
- Todennettavissa olevat myönteiset ympäristö- ja ilmastovaikutukset
- Ratkaisun pitää pystyä osoittamaan sen arvo kohdemaassa, mutta sen ohella sen pitää olla kaupallisesti todistettu muilla markkinoilla
- Pilotointia varten tulee olla Identifioitu paikallinen partneri tai asiakas